Monumenten

Fruitveiling Wijk bij Duurstede voorlopig veilig, helaas...

January 1, 2002

Het laatste authentieke fruitveilinggebouw is dankzij een groep betrokken inwoners van Wijk bij Duurstede gered van sloop. Daarvoor was al vergunning afgegeven, ten behoeve van een woningbouwproject. Behalve voor het veilen van fruit is het uit 1948 stammende gebouw voor de bevolking van belang voor manifestaties en evenementen. Op verzoek van de Stichting ‘Schil met Pit’ onderzoekt de Staatssecretaris van OCW nu de mogelijkheden om de stapelhal, veilingzaal, kantine en kantoren aan te wijzen als Rijksmonument. Tijdens het onderzoek mag het gebouw niet worden gesloopt. De stichting wil het gebouw gaan gebruiken als thea­ter en conferentiecentrum. Daarnaast is er ruimte voor kleine bedrijven en wooneenheden.

Representanten van de bevolking van Wijk bij Duurstede hebben zich verenigd in de stichting “ Schil met Pit” en willen op grote schaal actie voeren onder het motto ”Behoud het Wijkse veilinggebouw”.

Zij is daar tot op heden zeer succesvol in, gezien het aantal affiches dat in Wijk bij Duurstede op tal van plaatsen in woonhuizen is opgehangen.

Wijk bij Duurstede heeft als een van de weinige gemeentes geen monumentenplan en geen evenementengebouw waar meer dan 150 personen tezamen kunnen komen.

Het veilinggebouw is van betekenis voor de architectuur. Er is geprobeerd om het ‘Nieuwe Bouwen’ te koppelen aan een meer traditionele, classicistische stijl. Deze verbinding tussen zeer uiteen­lopende vormen van bouwen (‘shake hands’) is een tot nu toe ondergewaardeerd aspect van de rationele architectuur van bedrijfsgebouwen uit de wederopbouwtijd. Het veilinglokaal is nog geheel authentiek. Sloop van het veilinggebouw impliceert het definitief verdwijnen van tastbare herinneringen uit de Nederlands fruitteeltgeschiedenis. Voor stad en streek, waar de fruitteelt sinds de 18e eeuw belangrijk is, heeft het gebouw cultuurhistorische betekenis.