Middenstand

Hoe houden we de middenstand in de binnenstad in stand?

Door het autoluw maken van de Markt lijkt het erop dat klanten en winkeliers in de binnenstad een plaats missen waar snel iets opgehaald kan worden. Commentaar van verschillende winkeliers duidt in die richting. Schil met Pit komt met voorstellen om daaraan zo veel mogelijk tegemoet te komen. Één daarvan is een uiterst klantvriendelijk manier volgens Schil met Pit.  Heijmans, van Schil met Pit: “ We willen als bewoners blijven genieten van de autovrije markt, maar willen ook de middenstanders ter plekken helpen en zoeken naar aanvullende mogelijkheden. Daartoe hebben we een voorstel uitgewerkt om de dichtst bijzijnde parkeerplaats bij de RK Kerk uit te breiden, maar ook willen we meedenken aan oplossingen om extra omzet te creëren”

De uitbreiding van de parkeerplaats loopt en wethouder Joustra, evenals alle fracties, zijn enthousiast over deze makkelijke en meest directe oplossing waar klanten en bezoekers aan de binnenstad kunnen parkeren. Deze uitbreiding zou eigenlijk al in de winter uitgevoerd kunnen gaan worden.

Daarnaast wil Schil met Pit met winkeliers in de binnenstad een experiment  uitvoeren die het klanten makkelijker maakt om te winkelen. (evt. gekoppeld aan de klantenspaarpas?) De klant kan dus vanaf het werk of thuis  zijn bestelling tot 14.00 uur doorgeven. Hij kan nadat de bestelling is geplaatst via de smartphone afrekenen. Een speciale bezorgservice levert de bestelling van 4 uur s’middags tot 6 uur (sluitingstijd) s’avonds af en dient er vooral voor om jonge hardwerkende bewoners extra van dienst te zijn. Zij hoeven alleen maar even door te geven hoe laat de bestelling afgeleverd dient te worden.

Het experiment zou 6 maanden kunnen duren. Naderhand wordt geëvalueerd of deze service aanslaat en of andere winkeliers met name rond de Markt en Peperstraat, ook op deze manier willen gaan werken, eventueel in samenwerking met elkaar.

Ons voorstel is door Hart van Wijk niet opgepakt, een aantal winkeliers kiest ervoor op eigen kracht boodschappen bij de consument thuis te bezorgen.